Sidor

söndag 17 april 2011

Italiensk paj

125 g smör
3 dl mjöl
3 msk vatten
3 tomater
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 rödlök
75 g gröna oliver av bra kvalitet
75 g svarta oliver av bra kvalitet
50 g marinerade soltorkade tomater
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl smakrik parmesanost
1 dl riven ost

Börja med att blanda ingredienserna till pajdegen, mjöl, smör och ägg. Tryck sedan ut degen i en pajform och förgrädda 10 minuter i 200 grader. Hacka tomater och rödlök, strimla de soltorkade tomaterna och låt de rinna av, pressa vitlöken och riv parmesanosten. Blanda sedan alla ingredienser utom den rivna osten i en bunke. Pajen blir mycket godare om man har både oliver och parmesanost av bra kvalitet som har mycket smak så skippa de billiga varianterna. Häll fyllningen i pajen och strö över den rivna osten. Grädda i ugnen 200 grader ca 40 minuter. Servera med tex ruccolasallad och grillade kycklingben.

1 kommentar:

  1. Hej vad kul att du vill vara m på min candy.
    Jag har nu lagt i tre lotter för din räkning (eller jag ska då jag lämnar sjukhuset).
    Hoppas att jag ska kunna inspirera dig med mitt bloggande.
    Kram Scrappida

    SvaraRadera